True Copy

Berlin

Unieke kijk achter de schermen bij één van ’s werelds beste kunstvervalsers.

Op 6 mei 1994 vallen de gendarmes binnen op het Franse landgoed van Geert Jan Jansen. Ze stoten er op meer dan 1600 werken van grootmeesters als Dalí, Matisse en Hockney. Opmerkelijk detail: het gros ervan komt uit het penseel van de Nederlander. Jansen weet gedurende meer dan twintig jaar de kunstwereld in het ootje te nemen. Hij doet dit zo overtuigend dat Picasso en Appel nietsvermoedend echtheidscertificaten uitschrijven bij werk dat hij fabriceert. ‘Ik ben geen oplichter, ik ben een verlichter’, zegt Jansen zelf. ‘Ik denk dat ik hen best wat werk uit handen heb genomen.’

    Tot op de dag van vandaag hangen er in musea wereldwijd nog steeds vier werken waarvan niemand vermoedt dat ze uit Jansens koker komen.

    Een spellingsfout in een certificaat dat hij uitschrijft bij een werk ‘in de stijl van’ Chagall doet hem na vele jaren uiteindelijk de das om. Hij wordt opgepakt en verandert zo plotsklaps in een van de meest beroemde oplichters binnen de kunstwereld.

    Na BERLINs Perhaps All The Dragons…, waarin Jansen opduikt als verhalenverteller, staat hij in True Copy nu zelf centraal. Jansens werk en leven is een dagelijkse evenwichtsoefening op de slappe koord tussen fictie en realiteit. Aan de hand van zijn interne raderwerk probeert BERLIN onder meer de hypocrisie binnen de kunstwereld bloot te leggen. 

    Welke waarde heeft waarheid nog? Is het niet verfrissender om mee te kunnen gaan in een briljant vormgegeven leugen?

    Het Antwerpse theatercollectief BERLIN, dat in 2015 de Vlaamse Cultuurprijs voor de Podiumkunsten won, onderscheidt zich door zijn documentaire en interdisciplinaire theatervorm. In dit nieuwe luik binnen de Horror Vacui-reeks, waarvan Land’s End enTagfish op NEXT waren te zien, laat BERLIN verschillende werelden, kunstvormen en realiteiten op het podium samenvloeien. Samen met haar hoofdpersonage legt ze de vinger op de zere wonden binnen de kunstwereld, maar toont ze ook het universele verhaal van één man die zich staande houdt binnen een web van leugens – of variaties op de waarheid.

    De enige die nooit erkenning krijgt is de vervalser. Tenzij hij ontmaskerd wordt.
    Geert Jan Jansen in Perhaps All The Dragons

    Nederlands gesproken, Franse boventiteling

    De inleiding die oorspronkelijk voorzien was om 19.30 in de Polyvalente Zaal wordt vervangen door een nabespreking. Iedereen van harte welkom!

    CONCEPT Berlin (Bart Baele, Yves Degryse) / WITH Geert Jan Jansen / TECHNICAL COORDINATION Manu Siebens / VIDEO Geert De Vleesschauwer / PRODUCTION Celeste Driesen, Jane Seynaeve / COPRODUCTION C-TAKT (Limburg, BE), deSingel (Antwerpen, BE), Het Zuidelijk Toneel (Tilburg, NL), le CENTQUATRE (Parijs, FR), Brighton Festival (UK) / WITH THE SUPPORT OF the Belgian Taxshelter-measure, Government of Flanders, deSingel (Antwerpen, BE), CENTQUATRE (Parijs, FR).