Roosbeef + Meskerem Mees
Double bill
Roosbeef is terug. Terug uit Kentucky en met een plaat die ons wachten rijkelijk beloont. Met haar vierde plaat 'Lucky' is terugkomen voor Roos Rebergen ook thuiskomen. Ze ging op zoek naar haar muzikale bron en leefde twee jaar tussen de bluegrass. Ze vond er zoveel meer dan muziek. Ze zag natuur zo groot als de wereld en mensen die alleen zijn en elkaar nodig hebben. Achter de Appalachen leerde ze het Amerikaanse lied beter begrijpen en hoorde verhalen die nu op 'Lucky' weerklank vinden.
De openingsact van de avond is de erg talentvolle Meskerem Mees. De Vlaamse must-see act van 2020 die in erg korte tijd een straffe naam wist uit te bouwen. Of wat dacht u van de single 'Joe'?
"Rebergen gaat steeds zelfbewuster zingen. Sensueler. Doeltreffender. Roosbeef klinkt steeds nadrukkelijker als een band. Een geheel (...) Geen Roosbeef album klonk zo rijk als Lucky"
Roosbeef
Terug in Antwerpen. Haar band terug bijeen, met als nieuwe aanwinst Pascal Deweze (Sukilove, Metal Molly), maar nog altijd met Tim van Oosten (Het Zesde Metaal) op drums en Tom Pintens (Zita Swoon, Het Zesde Metaal) op gitaar en keys. Met deze solide motor ging ze aan de slag om met elf nummers op elf manieren haar verhaal te vertellen. Met het ongelofelijke vakmanschap van de band is het resultaat niet mals. ‘Lucky’ snijdt diagonaal door de ziel en heeft vele facetten.
De eerste single ‘Menselijke Mensen’ bezingt de ongepolijste mens en is tegelijkertijd een afscheid aan de jeugd. De plaat ‘Lucky’ grijpt uit het echte, naakte leven en is daardoor, net als Roos, Amerika en onszelf, niet in één zin samen te vatten. Het is een testament van haar muzikaal en tekstueel wasdom, wat onderschreven wordt door de ijzersterke band, die een groot deel van de arrangement voor deze plaat op zich nam. Met ‘Lucky’ heeft Roosbeef een complete plaat afgeleverd en bewijst de band zich als een hecht en compleet geheel. Roosbeef is terug.
Meskerem Mees
Ze heeft de soul van Nina Simone, de panache van Joni Mitchell, de frisheid van Jade Bird en een stemgeluid zo puur als bronwater. De Oost-Vlaamse singer-songwriter Meskerem Mees, een grande dame van twintig met Ethiopische roots, neemt je bij je nekvel en laat je niet meer los.
Meskerem beschikt over een talent waarop alleen de grootsten kunnen terugvallen. Louter met behulp van haar intrigerende stem, haar akoestische gitaar en de cello van haar buddy Febe, tovert ze haar gelaagde en zorgvuldig opgebouwde songs om tot zoete earcandy. Haar melodieën blijven hangen en de refreinen zetten zich als weerhaken in je vast.
Als kind snuffelde Meskerem graag in de platencollectie van haar vader, die haar zijn liefde voor muziek met de paplepel ingaf. ‘Maar inspiratie haal ik werkelijk van overal,’ zegt ze, ‘van andere artiesten maar ook uit het dagelijks leven.’ Voeten op de grond en elke noot recht uit het hart: dat is Meskerem.