Laureaten 9de Nationale Prijs voor Schilderkunst - Louise Dehem
Onder het motto 'uitstel is geen afstel' maakte Het Perron op donderdag 14 januari eindelijk de winnaars bekend van de 9de Nationale Prijs voor de Schilderkunst van de Stad Ieper, ook wel gekend als de Prijs Louise Dehem.
Deze Nationale Prijs voor de Schilderkunst is een vijfjaarlijkse prijs. Voor de oproep in 2020 tekenden maar liefst 205 kunstenaars in. Een driekoppige jury weerhield een of meerdere werken van 35 van die kunstenaars.
Alle weerhouden werken zullen te zien zijn op de expositie 'Louise Dehem', die zal plaatsvinden eind april in Het Perron.
Eerste Prijs van de jury
Voor hun volledige inzending ontvingen Flexboj & L.A. - een kunstenaarsduo uit Gent - de eerste prijs van de jury.
Flexboj & L.A. bestaat uit Nathan van de Vijver ( °1995) en Lander Allaert (°1995). Voor hun werk maken ze gebruik van beelden uit de populaire cultuur en uit de wereld van strips, zines, comics en street art. Hun schilderijen zijn kleurrijk en speels en tegelijkertijd sarcastisch en sinister. Ze demystificeren de kunstwereld en meer bepaald het aura rond kunst en de kunstenaar in onze hedendaagse maatschappij. In hun werk houden ze de kunstmarkt een kritische spiegel voor en ze koppelen dit gegeven met hun persoonlijke verhalen.
De jury prijst de frisheid, de energie en de vrijheid van hun werk dat een hoge dosis rock-‘n-roll uitstraalt.
Tweede prijs van de jury
De jury kende de tweede prijs toe aan Stien Mignauw, voor werk 'Jo'.
"Een enigmatisch werk, dat zijn geheimen met mondjesmaat prijs geeft.
Het is fragmentair met architecturale blik. Je kijkt vanop een afstand, wat een zekere mysterie aan het werk geeft. Toch lijkt het herkenbaar in zijn vorm. Een heel sterke compositie die zeker niet vanzelfsprekend is. Het kleurgebruik en de gelaagdheid valt op. Het formaat is uitdagend."
Derde prijs van de jury
De derde prijs gaat naar Véronique Jansseune met de werken ‘Suburbs’ en ‘Spel van licht en donker’.
Véronique Jansseune maakt geometrisch, abstract, architecturaal georiënteerd werk dat sterk op zichzelf staat. Ze schildert zeer secuur met verfijnde niet voor de hand liggende uitgekiende kleuren. Dergelijk werkwijze kan een decoratief karakter hebben, maar niet hier. Een goed kijker voelt en ziet een inhoudelijke samenhang met de titels die ze aan haar werk geeft.
Over 'Suburbs': "eerst denk je dat alle hokjes (kleine shelters) gelijk zijn aan elkaar - ze hebben elk een subtiele individuele eigenheid net zoals in de echte maatschappij."
Over 'Spel van licht en donker ': "de kegel doorboort de wand van de open piramide = vernietigen / donker of de kegel wenst te schuilen in het geborgene van de open piramide = liefde / licht."
De werken gaan een relatie aan met de context en ze eindigen niet met de fysieke grenzen van het werk.
Prijs voor de beste Ieperse inzending
De prijs voor de beste Ieperse inzending, uitgereikt door de Ieperse Cultuurraad, ging naar Leen Goemaere voor haar werk 'Drone over bos 3'
Het werk van Leen Goemare is modern, heel rijk en voldragen. Het is heerlijk mysterieus, met het kleine gebouwtje op de achtergrond en het neemt de toeschouwer onmiddellijk mee in een eigen sfeer, een verhaal.
Eervolle vermelding #1
De jury geeft een eervolle vermelding aan Sarah De Vos, dit voor haar reeks 'Oysters'.
"Poëzie, leegte, intimiteit, verstilling typeren haar werk, ze slaagt er telkens in om een eenvoudig stilleven vol schoonheid aan te bieden. Minder is meer is hier zeker op zijn plaats. Een subtiel spel tussen licht en schaduw definieert het werk.
De dikke laag epoxy creëert een zekere afstandelijkheid en suggereert diepte."
Eervolle vermelding #2
Een tweede eervolle vermelding ging naar Marnix Beirlandt voor zijn werk 'The Invitation'.
"De stoel nodigt de bezoeker uit om deel te nemen aan de verdere opnames van de film die zich afspeelt in een sacrale omgeving.
Een gelaagd en goed doordacht schilderij. Door binnen eenzelfde kleurenpallet te blijven krijgt het werk een ongrijpbare melancholie en baadt het in een onwezenlijk licht mede door de gevende en nemende penseeltoetsen. We zijn benieuwd om de volgende still te zien."
Eervolle vermelding #3
Een derde eervolle vermelding is er voor Laurence Durieu, voor haar werk 'een namiddag in 2050'.
"Verhalend hedendaags werk met referentie naar een ver verleden.
Het tafereel is vrij druk en vraagt enige tijd om het grondig te lezen, op het eerste zicht is het vredig en liefelijk. Bij nader toezien ervaar je onderhuidse spanning en dreiging. Deze schilder is een geboren verteller met kleur en penseel."
Ook deze kunstenaars werden geselecteerd
Ook de onderstaande kunstenaars werden gekozen uit de 205 inschrijvingen. Van hen zullen één of meerdere werken opgenomen worden in de expositie 'Louise Dehem', die te zien zal zijn van 23 april 2021 tot 22 mei 2021 in Cultuurcentrum Het Perron.
Geselecteerde kunstenaars:
Atanasova Tanya, BRANTT, Callaert Jonas, Ceulemans Els, Claus Matthieu, Declercq Klaas,
De Cuyper Jean-Pierre, Depuydt Bieke, Dielman Thomas, Droogh Maurice, Godderis Piet,
Ilczyszyn Hanna, Jansen Ellen, Koornwinder Lon, Lebrun Delphine, Loomans Linde, Maes Lieve, Meert Shelley, Pillen Filip, Roose Thomas, Torp Quinten, Trenson Tim, Vanderroost Joachim, Vandromme Luc, Vanoutryve Ann en Vanrafelghem Philine