Locatie 4: Kruitmagazijn | Textiel als performatieve kracht
Als men de ruimte van het Kruitmagazijn binnengaat verlaat men de buitenwereld. Het zware gewelf omhult en beschermt ons. De vier kunstenaars die hier tentoonstellen verbinden materie, lichaam en ruimte in een performatieve kracht en doen een beroep op de toeschouwer in het empirisch ervaren van het werk.
Edith Dekyndt toont een deken die aan één zijde bekleed is met koper en palladium. De zachte wollen textuur krijgt hier een tegenovergestelde tactiliteit. Deze transformatie laat ons het alledaagse object anders beleven en onze perceptie ervan verandert. Wordt zijn functie ontkracht of wordt zijn beschermende en intieme ruimte des te meer geaccentueerd en getranscendeerd, iets wat een terugkerend concept is binnen het werk van Edith Dekyndt? Vervolgens wordt het deken aan een punt omhoog gehangen en valt het als een huid naar beneden. De neerwaartse beweging verbindt plafond en vloer. In de dieptes van de plooi wordt de deken een golvend lichaam, wordt de harde metalen laag buitenkant en de zachte kant binnenruimte. De beschermende ruimte van het Kruitmagazijn en de ruimte van de dekensculptuur verdubbelen zich.
Het werk Inwaarts van Bram Van Breda maakt een andere verbinding met de ruimte en ons lichamelijk ervaren hiervan. Draad wordt hier door een duwende handeling een gespannen lijn, die de limieten van textiel en zijn flexibele krachten tart. De spanning tussen de glinsterende, fragiele boog, de houten blok en de massieve wand laat ons het klemmen en het beklemmende van de ruimte fysiek ervaren. Alsof met het geringste gebaar dit krachtenveld uit elkaar kan spatten. De installatie verwijst hiermee naar de vroegere functie van het gebouw en wellicht ook naar de kwetsbaarheid waarin wij ons, na Hiroshima, nog steeds bevinden. De performatieve daad waarin de sculptuur ontstaat bewerkstelligt het invoelen van onze breekbaarheid als mens.
De wandsculptuur van Carina Diepens neemt weer een andere richting aan in de ruimte. Het werk spietst zich naar binnen als een dreigend kanon en is iconisch in zijn mannelijke herkenbaarheid. Herenkostuums worden tegen de wand geklemd en vastgehouden door de koperen buis met gaten. Het krachtenveld creëert zowel een open als een begrensde ruimte en communiceert complexe betekenissen van macht en onmacht. Het werk is sterk performatief en doet een beroep op een activistische, sociaal-geëngageerde houding.
Het videowerk I hope this finds you well van Margo Veeckman bevindt zich op de mezzanine. Zij nodigt ons uit om plaats te nemen op huid irriterende kussens. Van bovenaf lijkt zij een bevragende stem te willen zijn in hoe wij onze werkelijkheid beleven. Zij toont gefilmde beelden van empirische waarnemingen van kleine dingen die zij als groots ervaart. Het fysieke, het tactiele, kleine gebaren en textiele mentaliteiten spelen daarin een opmerkelijke rol. Zij houdt een pleidooi voor die dingen die vaak onzichtbaar zijn geworden, maar tegelijkertijd, vaak onbewust, een belangrijke rol spelen in de perceptie van wat ons omringt en hoe wij dat emotioneel en psychologisch ervaren. Er is veel aandacht voor detail en zij neemt ons mee in het beleven en het bevragen van de wereld door haar ogen; een bijzondere broze, opmerkelijke en kritische blik.
Praktische info locatie 'Kruitmagazijn'
> Locatie: Kruitmagazijn, Esplanade, 8900 Ieper
> Openingsuren: vrijdag tot zondag van 13.00 uur tot 17.00 uur